Thursday, May 29, 2008

KEMISKINAN UMPAMA API YANG MARAK

Sekarang saya mahu bercerita tentang api, Anda pun tahu bukan, betapa pentingnya Api, Untuk makan perlukan Api..Yalah, nak masak kena ada api…Betul tak..
Api semasa kecil boleh jadi kawan, tapi bila dah besar ianya akan menjadi lawan. Jadi Jangan sekali-kali membiarkan api menjadi besar kerana terlalu sukar untuk memadamkan api yang telah marak. Ketika ini kita bukan lagi menguasai Api, tetapi kita yang akan dikuasai oleh api. Silap-silap diri sendiri yang rentung dibakar oleh api. Siapa yang patut dipersalahkan? kawan-kawan anda? Jiran Anda?.Salahkan diri sendiri kerana bermain api dan dan membiarkan api terus marak.
Begitu juga dengan kemiskinan atau dalam bahasa orang putih ‘POOR’. Sepatutnya apabila sesiapa yang berada di dalam kemiskinan, berada di dalam situasi yang tidak disenangi seseorang itu akan menjadi lebih kreatif untuk menukarkan hidup kepada situasi yang lebih baik, kerana peluang sentiasa ada dan terbuka. Peluang akan sentiasa datang sekiranya anda benar-benar menginginkannya.
Oleh itu , bukalah minda dan fikiran, dan fikirkanlah cara untuk keluar dari kemiskinan dan keluarlah dari kepompong yang menyeksakan itu. Jangan sekali-kali membiarkan diri terus berada di dalam kemiskinan, Kerana kemiskinan umpama Api .Semakin anda menuju ke arah kehidupan yang lebih miskin, anda tidak lagi akan menguasai kehidupan anda.Sebaliknya anda yang akan sentiasa dikuasai. Ketika ini anda hanya akan menyalahkan takdir.. Takdir tidak perlu dipersalahkan…sememangnya takdir tidak pernah bersalah..Kerana ganjaran akan sentiasa ada bagi yang berusaha..linncomel

No comments: