Saturday, May 3, 2008

KUASAI MINDA ANDA

Saya yakin, setiap orang pasti mempunyai impian yang tersendiri. Sebagaimana saya yang mempunyai cita-cita dan impian tersendiri, begitu juga anda.
Tidak kira betapa hebatnya impian anda, Perkara penting yang perlu ada dalam diri anda ialah percaya kepada diri anda sendiri dan yakin kepada kebolehan anda.
Tidak kira apa jua saiz badan manusia, ALLAH telah menganugerahkan manusia dengan anugerah yang sama iaitu minda, dan setiap minda itu memiliki fungsi yang sama dan tiada perbezaaan, yang membezakannya ialah cara kita menggunakannya.
Ada manusia mengawal minda untuk menjadikan dirinya yang terbaik, namun ada juga yang mengunci minda sehingga membiarkan minda yang menguasai diri sendiri.
Peringatan! minda terletak di dalam salah satu tempat yang dimiliki oleh tubuh manusia,iaitu otak,dan manusia bukan salah satu daripada organ minda, jadi siapa yang lebih patut untuk dikuasai atau dikawal?.Sudah tentu anda yang patut mengawal minda anda, bukan anda yang dikuasai oleh minda.
Ramai manusia tidak sedar akan kebolehan diri sendiri. Ada yang membiarkan diri sendiri dikawal sehingga tidak dapat membezakan yang mana boleh membawa kebaikan atau keburukkan. Itulah adalah satu realiti dan saya juga pernah mengalami.
Saya pernah mengalami penyakit kurang keyakinan diri yang amat kronik, sehingga pernah menjejaskan karier pekerjaan saya, pantang bila nampak seseorang ataupun beliau berada disebelah saya, pasti perasaan gugup saya akan datang, badan menggeletar dan akibatnya terlalu banyk kesilapan yang saya lakukan sehingga menjejaskan tumpuan saya kepada pekerjaan.
Kenapa semua itu berlaku? kerana insan tersebut pernah merendahkan saya dan memarahi saya pada hari yang ke 10 saya bekerja ditempat tersebut, dan masalah ini saya alami selama 3 tahun,bayangkan betapa tidak selesa saya bekerja ketika itu, akhirnya saya resign dan bekerja ditempat lain dengan azam dan impian untuk berubah.
Alhamdulillah, dengan sedikit ilmu yang saya perolehi dari pembacaan dan panduan seseorang, saya berjaya mengubah kehidupan saya kearah yang lebih positif. Cuma satu yang saya kesal, saya terlalu mengambil masa yang lama untuk berubah, jika tidak saya tidak perlu meninggalkan tempat kerja saya tersebut.
Itu hanya sedikit pengalaman yang saya boleh kongsi bersama anda, dan itu adalah sejarah dalam hidup saya. Mungkin pengalaman tersebut anda juga pernah alami dan ketika ini masih lagi mengalami.
Cuma satu pesanan, cara penyelesaiannya cuma satu. Iaitu ‘unlocked’ minda anda. Keluar dari belenggu atau kawalan minda anda. Andalah yang patut mengawal minda anda. InsyaALLAH untuk hari yang seterusnya saya akan berkongsi dengan anda bagaimana untuk membuka kunci yang sentiasa membelenggu tersebut.Semoga kita sama-sama berubah kearah kehidupan yang lebih positif.

No comments: