Thursday, May 29, 2008

YAKIN BOLEH

Uncle Muthu jual kacang putih belakang Bukit Bintang. Dah berpuluh tahun Muthu berniaga kacang putihnya. Dengan pendapatan yang sederhana, tidak kira apa jua keadaan pusingan ekonomi turun, naik..dan keadaan cuaca panas, hujan, ribut, taufan Muthu terus berniaga. Apa yang mesti lakukan untuk melariskan kacang putihnya, Muthu akan menjerit dengan penuh perasaan KACANG ! KACANG! KACANG! tanpa mengira orang ramai lalu lalang.
Dengan jeritannya yang kuat, pendapatn Muthu bertambah dari tahun ke setahun dari harga 0.10 sen sepeket hingga RM 2 sepeket. Dan disamping Muthu dapat hidup dengan lebih senang, beliau juga mampu menghantar anaknya belajar ke luar nagara tanpa bantuan kerajaan.
One day, anaknya yang telah belajar luar Negara pulang membawa MBA. Beliau memberitahu Muthu Negara telah mengalami kegawatan ekonomi. So, perasaan negative Muthu pon bermula, jeritannya lemah, tidak sekuat dulu lagi, semangatnya telah pudar motivasinya makin hilang kerana memikirkan clients tidak berwang untuk membeli kacang nya.
He was no longer enthusiastic and very soon his business declined. Dia mengiakan kata anaknya bahawa ekonomi merosot dan clients dah tidak mampu untuk membeli kacang, hingga dia hilang mood dengan perniagaannya yang dah bepuluh tahun itu.
Apa yang boleh kita pelajari kat sini, Jangan cemarkan fikiran kita dengan cerita-cerita negatif. Muthu just ignore with economic cycle dalam puluhan tahun, and suddenly with the information from knowledgeable son, he began start with negative expectation.
Jangan biarkan berita -berita negatif mencemarkan fikiran anda.Teruskan perniagaan anda, mengikut keadaan semasa. Fikirkan boleh.Bukan setakat “Malaysia Boleh” . Anda pun boleh sebenarnya. Apa yang pasti fikir positif , kerja kuat dan percaya hasil dari apa yang anda usahakan akan memberikan kejayaan ‘Yakin Boleh’...linncomel

No comments: